Praha, 28. listopadu 2023 – Křižovatka na Flóře prošla po jedenácti letech částečnou rekonstrukcí, Pražská strojírna dodala rozsáhlé osmnáctisrdcovkové křížení, šestisrdcovkové křížení a spojovací kolejové oblouky.
„Kolejové konstrukce v hlavním městě jsou velmi pestré, ať už jde o geometricky složitější křížení v centru města vyznačující se malými rádiusy oblouků nebo i o křížení mimo centrum města, kde navrhujeme optimální průběh trasy tak, abychom dosáhli optimální životnosti jednotlivých částí kolejového svršku a co nejvíce eliminovali naopak opotřebení a emitovaný hluk. V místech, kde to prostor umožňuje, hledáme ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a projektanty konkrétní řešení pro to, aby mohla být zvýšena rychlost průjezdu výhybkami i kolejovými oblouky, viz například letos zabudovaná rychlovýhybka u vjezdu do smyčky Kotlářka, kde se podařilo zvýšit rychlost průjezdu v přímém hlavním směru na 50 km/h,“ říká Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny a. s.
Letošní oprava rozlehlé křižovatky na Flóře proběhla ve dvou etapách v průběhu září a října. Během nich bylo vyměněno nejprve menší, šestisrdcovkové křížení od ulice „malé“ Jičínské, a následně i větší část křižovatky od Vinohradské ulice, s osmnácti srdcovkami. Součástí dodávky Pražské strojírny pak byly i spojovací kolejové oblouky mezi zmíněnými částmi křižovatky. Za účelem snížení opotřebení a emitovaného hluku namontoval Dopravní podnik hl. m. Prahy do spojovacích oblouků i speciální kolejové mazníky.
Křižovatka Flóra se vyznačuje množstvím různých rádiusů výměn – padesát, sto i sto padesát metrů. Nachází se zde i rozřazovací výměna, která je v tomto případě umístěna atypicky ve sjezdu do ulice „malá“ Jičínská z důvodů optimální geometrie kolejového křížení a průjezdných průřezů pro míjející se tramvajové soupravy.
Ostatní části křižovatky včetně centrálního šestnácti srdcovkového křížení zůstávají nadále v provozu z předchozí rekonstrukce celé kompletní křižovatky v r. 2012. „Technologie i materiály, které používáme při výrobě kolejových konstrukcí, jsou natolik robustní, že vydrží i dvanáct a více let intenzivního provozu bez nutnosti výměny. Výrobní postupy se navíc neustále zdokonalují, proto v současné době využívané kolejové svršky budou sloužit ještě déle,“ říká Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel Pražské strojírny a. s.
Finanční hodnota dodávky kolejových konstrukcí Pražské strojírny a.s. činila přibližně 17 miliónů korun.
Kontakty pro více informací:
E-mail: media@pstroj.cz